Luister naar het verschil tussen binnen- en buitengeluiden.

Start to Listen

Wil je dat je leerlingen beter luisteren? Niet 'gehoorzamen', maar écht waarnemen, ontdekken en verbinden? De gratis online toolbox Start to Listen helpt je daarbij. Al meer dan 600 leerkrachten gingen ermee aan de slag!

Start to Listen geeft je praktische handvatten om luisteren als vaardigheid te ontwikkelen in je klas. Want goed luisteren opent nieuwe werelden: het scherpt de blik, prikkelt het denken en stimuleert intercultureel begrip.

Op school wordt 'kunnen luisteren' gezien als een belangrijke muzische en sociale vaardigheid. Maar luisteren is meer dan gehoorzamen alleen.

Door goed te luisteren, ontdekken we nieuwe dingen, stellen we onze blik scherp, schaven we ons denkkader bij. Toch blijkt luisteren vaak niet zo eenvoudig. Onze oren worden immers overspoeld met voorgesneden koek.

Start to Listen benadert luisteren als een vrije, onvoorwaardelijke, persoonlijke en interculturele manier om auditief waar te nemen. Want eigenlijk is luisteren heel eenvoudig, een natuurlijke manier van observeren.

Ontwikkeld samen met onze collega's van Matrix. Klaar om ook in jouw klas te ontdekken.

Duik in de toolbox, experimenteer ermee in je klas en ontdek wat luisteren met je leerlingen doet. We zijn benieuwd naar je ervaringen. Laat het ons weten!

Een toolbox vol geluiden en inspiratie

Met Start to Listen willen we inspiratie en gereedschap aanreiken om dagelijks actief aandacht te besteden aan de vaardigheid luisteren. De website www.starttolisten.org biedt een staalkaart van audiofragmenten.

Start to Listen bestaat uit 3 levels van telkens 3 weken, waarbij leerkrachten samen met hun leerlingen elke dag met een ander fragment aan de slag gaan.

En ons aanbod groeit: zo is er naast de playlist met Vlaamse muziek nu ook een Waalse en een Turks geïnspireerde luisterlijst. De Waalse lijst werd samengesteld door Le Forum des Compositeurs in samenwerking met Centre Henri Pousseur, de Turkse door Barkin Engin en Burak Tamer van Reverie falls on all.

Reflecteren over luisteren

Geluidskunst, nieuwe en experimentele muziek en field recording staan centraal: allemaal geluiden die de traditionele media amper aanreiken. Ze dagen je uit om op een andere manier te luisteren.

De bijhorende luistervragen moedigen verschillende vormen van reflectie aan: verbaal, plastisch, performatief en filosofisch. Ze stimuleren je om je eigen luisterhouding en die van anderen te verkennen.

Luisteren wordt een wandeling in het ongewisse, met verschillende ontmoetingen, waar beelden en associaties je zullen verleiden.

Met Start to Listen aan de slag? Bekijk onze tutorial

We ontwikkelden Start to Listen op maat van het basisonderwijs, maar het materiaal is gratis beschikbaar voor iedereen. De ervaring staat centraal, niet de kennis over het gehoorde kunstwerk of de maker ervan.

Credits

een project van aifoon en MATRIX met steun van Cera